Przedstawiciele Polregio i Pesy podpisali umowę na 4 elektryczne zespoły trakcyjne z rodziny Elf 3.0. Pierwsze od blisko dekady nowe pojazdy trakcyjne mają dotrzeć do świętokrzyskiego oddziału przewoźnika w roku 2028.
Pełniąca obowiązki prezesa Polregio Aleksandra Grzywaczewska uznała moment podpisania kontraktu za wydarzenie symboliczne. – To kolejny krok w kierunku odnowy taboru Polregio – i pierwsza umowa na nowy tabor od prawie 9 lat. Wymiana floty to priorytet obecnego zarządu – zapewniła. Potrzeby w tym zakresie – jak informowaliśmy już wielokrotnie – obejmują
bez mała połowę taboru spółki, i to w perspektywie najbliższych 4-5 lat.
Blisko 50 mln zł dofinansowania z UE
Zakup Elfów 3.0 (typ 61WEa) dla świętokrzyskiego oddziału Polregio był możliwy dzięki pozyskaniu środków unijnych z regionalnego programu dla województwa świętokrzyskiego we współpracy z jego samorządem. Umowę dofinansowania z zarządem województwa podpisano w lipcu br. Dofinansowanie wyniosło 47,2 mln zł.
O miesiąc wcześniej, w czerwcu, ogłoszono
przetarg na dostawę czterech dwuczłonowych EZT. Jedyną ofertę złożyła Pesa. Kosztorys zamawiającego
został przekroczony bardzo nieznacznie.
– Mamy już 4 pojazdy w województwie, które jeżdżą tam od kilkunastu lat – przypomina prezes zarządu Pesy Krzysztof Zdziarski. Jednostki serii EN96 (również dwuczłonowe) są jednak własnością samorządu województwa, który tylko udostępnia je Polregio. – Elfy 3 są nowoczesne i energooszczędne, bardzo ciche i spokojne w jeździe. Zyskają uznanie pasażerów bardzo szybko – zapewnia. Pierwsze dwa pojazdy mają zostać dostarczone w pierwszej połowie 2028 r., a pozostałe – w drugiej połowie.
Polregio: Zwiększymy ofertę
Polregio uruchamia w Świętokrzyskiem ponad 100 pociągów dziennie. – Dzięki nowym zakupom zwiększymy tę liczbę – zapowiada wiceprezes Wojciech Dinges. Mimo stosunkowo niewielkiej pojemności (200 miejsc, w tym 108 siedzących stałych i 11 rozkładanych) 61WEa w razie potrzeby będą mogły być łączone w trakcji wielokrotnej. W każdym członie znajdzie się tylko jedna para dwuskrzydłowych drzwi.
– Ich zakup będzie dużym impulsem rozwojowym dla województwa – zapowiada Dinges. Nie wiadomo na razie, czy będzie można spotkać je na wszystkich, czy też tylko na wybranych liniach zelektryfikowanych w regionie.
– To ważny dzień nie tylko dla Polregio. Po kilku latach zastoju w 2028 r. wejdziemy w nową rzeczywistość. Gonimy bogatsze regiony, ale jesteśmy na dobrej drodze – dodaje Andrzej Pruś z świętokrzyskiego Urzędu Marszałkowskiego. – Zainteresowanie koleją wzrasta również u nas. Choć jesteśmy jednym z mniejszych województw i nie mamy kolei aglomeracyjnej, w ostatnich 5 latach wróciliśmy na wiele reaktywowanych linii – przypomina.